DAH BACE, SENYAP :)

Thursday, March 1, 2012

siapa itu Kawan ?

Pengalaman yang dikumpul2 selama setahun lebih tinggalkan zaman sekolah ni sangat2lah precious. pengalaman itu mengajar kita. betol la tu tapi tak rasa diajar lagi lah takat ni.

KAWAN. Menurut Wikipedia Bahasa, "Persahabatan ialah istilah yang digunakan untuk menandakan tingkah laku kerjasama dan sikap tolong-menolong antara dua atau lebih orang. Ia berlaku antara orang-orang yang mempunyai kesamaan intelektual dan emosi."
Manakala menurut Google Translate, kawan ialah friend. Tahukah anda ? -.-

Selama saya hidup, macam2 kawan saya dah involve. macammana kita behave, macammana kita bawak diri, macammana kita ni sebenarnya, itulah kawan yang kita akan dapat. kawan di sini saya maksudkan kawan yang kita lepak sama, kawan yang kita carik bila ada cerita hangat nak share, kawan yang kita call mintak tolong bila hampir terkantoi dengan makbapak, kawan yang kita sama2 ingat tandatangan masing2 untuk kegunaan ponteng kelas, kawan yang kita pau duit bila lupa bwk dompet, senang cerita, kawan yang sentiasa ada menyemak depan mata. tu lah dia.

kalau nak reflect diri, cuba perhatikan kawan sendiri. selalunya, macammana kawan kita, macamtulah kita. jangan kau senyap2 kutuk kawan kau tu gedik padahal kau tak sedar kau tu pun lebih kurang jugak.
itu yang saya sedar sejak keluar sekolah ni. Dari kawan PLKN, matriks, sampai la sekarang ni, UIA, macam2 jenis kawan saya ada.

saya sedar saya bukanlah seorang yang kuat, yang mampu melawan pengaruh2 rakan sebaya nih. dan saya sedar Saya ni zaman sekolah tidaklah seperti Saya di zaman kolej ni. banyak sangat dah berubah. and i'm not proud to say that Saya sekarang tak sebaik dulu. *okay ini bukanlah masa nak perasan dulu kau baik, aimi*, aku berbisik. haha.

sekarang ni, saya macam nak rasa apa yang budak2 nakal kat sekolah dulu tu rasa. best ke ponteng ? best ke panjat pagar ? best ke buat hal ? best ke mencarut tiap2 hari ? best ke langgar peraturan ? eh. tu dah biasa. haha. ah, yang penting sekarang saya dah lain. sikit. sikitt ahh.

nak cakap sebenarnya, pilih kawan yang betol2. bila kita dalam zon dikelilingi orang2 baru dan kita perlu buat kawan baru, masa tu tolonglah jadi diri sebenar kalau nak kawan serupa kepala dengan kita. tapi kalau sedar diri tu nak kena ketukan muhasabah diri, sila lah cari kawan yang berakhlak mulia serupa macam yang kita nak jadi tu.
unless, kau tu sangat kuat menahan tarikan2 rakan sebaya, then takpelah kau nak kawan dengan siapa2 pun. asalkan kau tau diri kau yang sebenarnya :)



"sahabat yang beriman barat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah."
-hasil ihsan tampalan kertas nasihat di mana-mana.



*kawan saya baik okayh. haha baai.

No comments:

Post a Comment